11: Nederlandse kopzorgen


Bij wijn importeren en verkopen komt heel wat kijken, meer dan je zo op het eerste oog zou denken als je een lekker glas wijn inschenkt. Het is niet voor niets dat veel kleine wijnimporteurs er na één of twee jaar alweer mee stoppen. We beschrijven hier telkens een aspect van het importeurschap.

En dan heb je je verrassende wijnen hoogstpersoonlijk bij de bodega geselecteerd, naar Nederland vervoerd, alles netjes in het schap staan, accijns voldaan, wijn gepromoot en vraag gecreëerd. Zelfs steeds méér vraag gecreëerd. Superleuk natuurlijk als je na jaren van hard werken beloond wordt met stijgende verkopen en veel leuke reacties van onze klanten, wijnjournalisten en wijnbloggers. We merken dat wijnliefhebbend Nederland best openstaat voor iets relatiefs onbekends, mits de kwaliteit en het verhaal goed zijn. Men is zelfs bereid om er ook een beetje meer voor te betalen. Zeker als het gaat om iets puurs dat met liefde en passie, zonder teveel fratsen, gemaakt is door kleine, hardwerkende wijnboeren. Maar kopzorgen zijn er ook. Niet alleen Spaanse, óók Nederlandse. Waarschuwing: wil je een wijn(import)bedrijf beginnen en hou je niet van risico's, lees deze laatste blog in de serie 'Het leven van een wijnimporteur' dan vooral niet!

 

Onbekendheid met natuurwijnen

In ons assortiment hebben wij ook biologische wijnen, waaronder diverse ongefilterde (natuur)wijnen. Het voordeel van deze wijnen is dat ze meer aroma’s en smaak hebben, het nadeel dat de wijnen niet kraakhelder zijn. We melden onze klanten waar we maar kunnen dat deze wijnen enigszins troebel kunnen zijn en/of depot bevatten. Toch hebben we al heel wat wijnen moeten omruilen bij onwetende particulieren en zelfs óók bij winkels: ‘de wijn is niet goed, want er drijven deeltjes in.’ Uitleg helpt soms, maar lang niet altijd. Omdat de klant koning is, ruilen we ze dan toch maar om.

 

Betalingsperikelen: faillissement

Ondernemen betekent risico nemen. Dat geldt voor ons, maar ook voor horeca-ondernemers. Zo leverden we al tijden aan een goed restaurant. Van de ene dag op de andere dag sloten ze de deuren. Failliet. Nog niet verkochte wijn terughalen kon helaas niet, want toon maar eens aan dat precies die wijnen niet betaald waren. Risico van het vak zullen we maar zeggen.

 

Betalingsperikelen: slechte mores

Met name de horeca is niet altijd even netjes qua betalen. Deze betalingsmores zorgt er soms ook voor dat wijnwinkels die leveren aan de horeca lang moeten wachten op hun geld of er zelfs naar kunnen fluiten. En dan kunnen die ons weer niet (tijdig) betalen. Wij hebben ook zelf een zeer slechte ervaring met een restaurant met Michelinsterpretenties. Ze waren vaste klant en deden bij ons een forse bestelling voor de kerst, maar de factuur bleef onbetaald. Ze reageerden niet met een betaling op talloze herinneringen, mails, Appjes en telefoontjes. Toen we ten einde raad na vele maanden een incassobureau inschakelden, werd het resultaat helaas niet anders. Onlangs wonnen we bijna 2 jaar na levering een rechtszaak. Dat was nog maar kantje boord, want de klant beweerde uiteindelijk halverwege het proces brutaalweg dat ze de wijnen nooit hadden ontvangen. Hoe bont kun je het maken? En dat ze die natuurlijk wél hadden gekregen, bleek zo lang daarna nog niet zo heel gemakkelijk te bewijzen. We hadden zelfs GPS-gegevens van de koerier nodig van die bewuste leverdag en - door de AVG - toestemming van de chauffeur om deze te gebruiken ... Waarschijnlijk is het een Pyrrus-overwinning, want geld hebben we nog steeds niet. De eigenaren zijn inmiddels alweer iets nieuws begonnen.

 

Betalingsperikelen: oplichting

Een paar jaar geleden werden we gebeld door de politie. Of we geleverd hadden aan een advocaat en of de rekening nog niet betaald was. Ja, dat klopte. Of we naar het bureau wilden komen om aangifte te doen, want de desbetreffende heer zat in de gevangenis op verdenking van grootschalige oplichting. Wat was het geval? Wij kregen per mail een flinke bestelling voor een openingsreceptie van een nieuw advocatenkantoor. Omdat we het o.a. door het taalgebruik in de mail niet helemaal vertrouwden, gingen we er eerst persoonlijk langs. In een bedrijfsverzamelgebouw meldden we ons bij de receptioniste en werden we doorgestuurd naar een nog grotendeels leeg kantoor. Hier troffen we een bouwvakker aan, nieuw kantoormeubilair, veel nog niet uitgepakte dozen met o.a. computerapparatuur en een vriendelijke nette oudere man die trots zijn ontwerpen van visitekaartjes en briefpapier liet zien. Dit overtuigde ons dat er inderdaad een advocatenkantoor zat aan te komen en we leverden de wijn, glazen en kurkentrekkers. Hij belde ons op dat de wijn voortreffelijk was en of we nog wat meer konden leveren voor zijn receptie. Ook daar trapten we in. Het telefoontje van de politie was ons volgende contact. De man had tenminste 30 bedrijven opgelicht en zat dus vast. Het liep uiteindelijk redelijk goed voor ons af. We kenden toevallig de eigenaar van het bedrijfsverzamelgebouw die natuurlijk ook zijn geld niet had gehad en ons binnenliet om onze wijn op te halen. Het meeste stond er gelukkig nog. Van wat deze meneer ons verder nog schuldig is, ontvangen we 1-2x per jaar een bijschrijving van € 4,19 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Over een jaartje of 20 heeft deze meneer zijn schuld waarschijnlijk wel afgelost ...

© 2011 - 2018 Granada Wijnen | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.